Asielcentrum_1

ASIELCENTRUM

Kerkgebouw: Gereformeerde Kirche Rosenberg

Ligging: Bettenstrasse 19, 8400 Winterthur, Zwitserland

Het aantal inwoners van het district Rosenberg is tussen 1910 en 1960 verdubbeld. De middeleeuwse dorpskerk kon echter niet worden uitgebreid. Daarom werd al in 1945 de bouw van een nieuwe kerk in dit deel van Veltheim overwogen. In 1959 vond een openbare wedstrijd plaats. Na veel ophef en de aanstelling van verschillende architecten kon het nieuwe kerkgebouw in 1963 worden geopend. De stad was als partner verantwoordelijk voor een medisch centrum in één van de kelders. Een tweede wedstrijd werd gehouden in 1989 en leidde tot de tussenkomst van een lokale kunstenaar die een grote boog ontwierp op het plein naast de kerk.

Na 50 jaar kerkgebruik werd de kerk in Rosenberg overbodig en was toe aan renovatie. De dorpskerk in het centrum van het oude dorp was voldoende voor de kerkelijke behoeften van buurtbewoners. Als nieuwe bestemming werd een culturele kerk voorgesteld. Het samenspel van ruimte, preek, literatuur, theater, liturgie, concert, dans en gebed moest nieuwe vormen van aanbidding creëren. De initiatiefnemers hoopten dat deze moderne activiteiten de afnemende kerkleden meer zouden aanspreken. Dit bleek niet het geval. Uiteindelijk werd de kerk in 2016 in ijltempo omgebouwd tot een tijdelijke asielkerk.  Zeventig mensen, gezinnen en personen die asiel aanvroegen uit Eritrea, Afghanistan en Syrië, … vonden er een voorlopig onderkomen. Het project liep in 2018 ten einde en de kerk werd in zijn oorspronkelijke staat hersteld.

Andere EU-Landen, Zwitserland en Noorwegen