Kaulille_1

BIB UITLEENPOST KAULILLE

Kerkgebouw: Sint Monulfus en Gondulfus kerk

Ligging: Kaulillerdorpstraat 44, 3950 Kaulille

Vermoedelijk bestond in Kaulille reeds in de 12e of 13e eeuw een Romaanse kerk. Het is mogelijk dat het in breuksteen uitgevoerde onderste deel van de huidige toren nog van deze kerk afkomstig is. In de 15e of 16e eeuw werd de kerk vervangen door een eenbeukige bakstenen gotische kerk met een koor van twee traveeën. In 1899 werd de kerk vergroot, waarbij een transept, een nieuw koor, en een sacristie werden gebouwd. In 1930 werd de kerk gesloopt, met uitzondering van de toren. Tegen de toren werd een nieuwe kerk in neogotische stijl gebouwd, ontworpen door Mathieu Christiaens. Dit is de huidige kruiskerk in baksteen met banden van mergelsteen. De kerk werd bovendien beschermd als monument.

Gelijktijdig met de restauratiewerken voor de kerk in 2014 werd beslist om het gebouw een nevenbestemming te geven: de uitleenpost van de bibliotheek van Bocholt, die in het gemeenschapscentrum was gevestigd, zou verhuizen naar de kerk. Het linker schip van de kerk werd vrijgemaakt en met een eenvoudige muur van de rest van het schip gescheiden voor de bibliotheek collectie. De uitleenpost kreeg een eigen toegang. Ook na deze bescheiden ingreep, blijft de kerk verder in gebruik voor de eredienst.