BIBOX

Kerkgebouw: Sint Laurentiuskerk

Ligging: Marktstraat, 8710 Wielsbeke

De Sint-Laurentiuskerk is een neogotische parochiekerk, gebouwd in 1952-1955, ontworpen door architect Jozef Demeyere. De kerk werd gebouwd ter vervanging van de oude Sint-Laurentiuskerk die zwaar beschadigd werd tijdens de gevechten in mei 1940 (cf. 13de Liniestraat). In plaats van heropbouw en herstelling van de kerk koos men onder impuls van pastoor Laga om meer naar het noorden, op de "Molenhoek", een volledig nieuwe kerk in neogotische stijl op te trekken.

Bij het zoeken naar het vrijwaren van de toekomst van de parochiekerken in de gemeente, kwam het idee om deze kerk te combineren met een nieuwe bibliotheek. In een haalbaarheidsstudie van architect Demeyere uit Kortrijk werd het idee geopperd om in de kerk een tussenverdieping (tweede verdieping) in te voegen, die samen met een nieuw aangrenzend gebouw de bibliotheek zou vormen. Op die manier zou de kerk nog steeds gebruikt kunnen worden voor de eredienst. In september 2017 gingen de verbouwingen van start.

Het project was voltooid in 2018 en kostte 3,7 miljoen euro. De gemeente en de kerkfabriek hebben alle modaliteiten voor het delen van het gebouw in een overeenkomst geregeld. De hoofdfuncties van de kerk zijn het gebedshuis en de bibliotheek. Als bijkomende functies wordt de kelder gebruikt als archief voor de gemeente en het OCMW en is er een zaaltje dat wordt benut voor lezingen, workshops en als bloklocatie voor studenten.