ESPACE SAINT-GREGOIRE

Kerkgebouw: Eglise Saint-Gregoire

Ligging: Espace Saint-Grégoire - 2, rue Monseigneur Marc-
Québec  - Canada

De parochiekerk van Montmorency werd gebouwd in 1897, maar er bestond reeds vroeger een kleine kapel in deze arbeidersbuurt.  Na jarenlange verwaarlozing en desacralisatie in 2011 werd de kerk in 2013 door de kerkfabriek verkocht aan een mecenas uit het bedrijfsleven, met roots in de regio. Zijn plan om de kerk te redden maakt deel uit van een veel ruimere strategie om de streek rond Beauport en de buurt nieuw leven in te blazen. Schip, koor en verdiep werden hiertoe omgebouwd tot een receptie- en evenementenruimte voor 500 personen. Sedert 2015 is op initiatief van de bilbiotheek Fernand Dumon in het noordelijk deel van het transept ook een uitleenpost van hun bibliotheeknetwerk operationeel.

De kerk is uitgegroeid tot een hippe place-to-be in de regio, er zijn altijd wel optredens, shows, feesten of evenementen aan de gang.

Buiten Europa

Thema's