GULDEN HART

Bakenbergseweg 72
6814 MK Arnhem
Nederland

De Heilige Hartkerk in Arnhem werd gebouwd in 1926-1927 als rooms-katholieke kerk en werd in 2013 onttrokken aan de eredienst.

Een projectontwikkelaar, die reeds eigenaar was van de pastorie naast de kerk, wou vermijden dat de kerk in onbruik zou geraken en kocht het gebouw. Hij herdoopte het tot een centrum voor Mens&Gezondheid. Concreet verhuurt hij delen van het gebouw aan partners uit de zorgsector. 13 zorgverstrekkers zijn er aan het werk. Een huisarts, kindercoach, diëtist, podoloog en een yogaschool konden er aan de slag. De initiatiefnemer beschouwt het kerkgebouw als een mini-ziekenhuis qua comfort.

De investeerder ervaarde het energievraagstuk als de grootste uitdaging om dit oude gebouw een nieuwe eigentijdse functie te geven. Verder zijn er allerlei technische normen waaraan zorgruimten moeten voldoen: klimaatbeheersing, daglicht, hygiëne, toegankelijkheid, etc. De uiteindelijke kosten bedroegen 3 miljoen euro. Naast het inbrengen van eigen middelen kon de initiatiefnemer een beroep doen op overheidssteun van gemeente, provincie en rijksoverheid.

Nederland