HET GODSHUIS

Kerkgebouw: Het Godshuis

Ligging: Leemweg 11 9980 Sint-Laureins ​

Omschrijving:

In 1843 richtte Antonia Van Damme met een fortuin vergaard door de verkoop van kerkelijke goederen tijdens de Franse Revolutie een hospitaal op naar ontwerp van de Doornikse architect Justin Bruyenne. Bij Het Godshuis hoorde ook een hospice voor ouderlingen en een tehuis voor wezen bij. Bij de inwijding van het neoclassicistisch complex in 1849 werd de kapel tot openbare bidplaats geconsacreerd, bediend door de zusters van de Kindsheid Jezus. Na de dood van de oprichtster kwam de eigendom in handen van de Commissie voor Openbare Onderstand. Vanaf 1970 raakte het complex in verval. In 1986 werd het beschermd als monument. Na verkoop aan Lofting Group en Condominium uit Gent werd het in 1999 grondig gerestaureerd en in 2004 heropend als fietsvriendelijk hotel met feestzaal en congrescentrum.

Vlaanderen