KLEIN WETSINGE

Kerkgebouw:  Wetsingerkerk

Ligging: Valgeweg 12 - 9773 TK Wetsinge - Groningen

Het leegstaande neoklassieke zaalkerkje van Klein Wetsinge (1840), gemeente Winsum (provincie Groningen), werd in 2013-2015 gerestaureerd en geschikt gemaakt voor een nieuwe functie. Bij de ontwikkeling van het plan stond naast de instandhouding van het rijksmonument, vooral de wisselwerking met het dorp en het landschap voorop.

Er is nu ruimte om te vergaderen, tafelen en het bereiden van voedsel. Hiertoe zijn twee losstaande elementen in de kerkzaal geplaatst. Deze ovaalvormige objecten contrasteren met de monumentale ruimte van de de kerkzaal. De ruimte zelf is echter wel intact gebleven en is in zijn geheel te beleven.
Met het toevoegen van de loopbrug over het oude tongewelf is de oude kap te bereiken. Om hier te komen moet men eerst langs het uurwerk. De kleine uitzichtcoupé is als een soort cockpit strak gedetailleerd en herkenbaar als moderne toevoeging. Architectenbureau Jelle De Jong tekenden voor dit merkwaardig ontwerp dat de prijs voor Beste Gebouw van het Jaar 2016 kreeg.

Het kerkje kan gehuurd worden voor kleinere bijeenkomsten of feesten tot 80 personen. Het kerkje is ook opgenomen in een netwerk van aanbieders van lokale streekproducten.

Nederland