LA NEF – CENTRE DU CONGRES

Kerkgebouw: Chapelle du Couvent Jacobins

Ligging: rue de Saint-Malo 1 - 35000 Rennes

Omschrijving

Het Jacobijnenklooster in Rennes in Bretagne heeft een turbulente geschiedenis achter de rug, De stichting zou terug gaan tot 1215, toen nog binnen de stadsmuren. Later kwam een tweede stichting net buiten de stadsmuren. De kerk zelf wordt een eerste keer vermeld in 1369. Het couvent kreeg het af en toe zwaar te verduren onder meer door de nationalisaties na de Frans revolutie. Het Franse ministerie van Defensie werd eigenaar van de terreinen en bouwde er zijn sportopleidingen uit tot in 1980. Pas in 1986 werd het een monument en in 2002 werd het aangekocht door de stad Rennes.

Het werd omgebouwd tot stedelijk congrescentrum met diverse auditoria, tentoonstelling- en evenementen ruimte. Het complex opende in januari 2018 en zet hierbij een nieuwe dynamische plek op de kaart van Rennes. Het is ook een puik staaltje van herbestemmingsarchitectuur waarvoor de equipe van Jean Guervilly tekende.

Frankrijk