LaPeinturette_2

LA PEINTURETTE

Kerkgebouw: Sint Martinuskerk

Ligging: Westremstraat 1, 9230 Wetteren

Zowel de Sint-Martinuskerk als het aangrenzend kerkhof zijn beschermd (monument en deel van beschermd dorpsgezicht). De eerste verwijzingen naar de kerk dateren van 1145. Het kerkje kende verschillende aanpassingen en werd meerdere keren uitgebreid. In de zestiende eeuw met een verhoging van de toren en de bouw van een vijfzijdig koor. De kerk werd op het einde van deze eeuw door brand getroffen. Bijgevolg dateren een aantal delen van de bestaande kerk uit het begin van de zeventiende eeuw.

Toen de kerk niet langer werd gebruikt voor de eredienst (2018) werd een tijdelijke oplossing voor het beheer gevonden. De gemeente sloot een overeenkomst af met een antiquair (Willem Fouquaert) die gevestigd was in de pastorie rechtover de kerk. De antiekzaak verkoopt niet alleen meubelen en antiek maar geeft ook opleidingen en workshops. Bovendien is de uitbater auteur van meerdere publicaties over technieken met betrekking tot antiek en brocante. In deze periode bleef de kerk tijdens de openingsuren toegankelijk voor passanten en konden er regelmatig tentoonstellingen en activiteiten plaatsvinden.

De overeenkomst was per zes maanden verlengbaar zolang er geen definitieve herbestemming werd besloten maar werd in 2020 stopgezet. De antiquair heeft de kerk niet langer nodig voor zijn activiteiten. De kerk wordt verder ter beschikking gesteld voor culturele activiteiten.

Thema's

Buurt- & bewonersactiviteiten, verenigingsleven; Handel