LIVRARIA DE SANTIAGO

Kerkgebouw: Igreja de Santiago

Ligging: Rua Direita - Óbidos - Portugal

De kerk Igreja de Santiago werd in 1185 gebouwd in opdracht van D. Sancho I. De kerk is naar het westen gericht en is in gotische stijl gebouwd.

Het gebouw stortte volledig in als gevolg van de aardbeving van 1755 en werd opnieuw gebouwd tussen 1755 en 1778. De kerk was een halte op één van de pelgrimsroutes naar Santiago. Later kwam de kapel leeg te staan en takelde geleidelijk aan af. Obidos werd in 2015 uitgeroepen tot één van de Unesco Cities of Literature. De toekomst van het kerkje sloot aan bij deze dynamiek van het stadje. Een aantal enthousiaste inwoners en boekenliefhebbers startten een crowdfunding actie en wisten Europese subsidies te strikken zodat ze met een bedrag van 300.000€ de renovatie en transformatie konden starten.

De boekhandel in de kerk toont een zeer internationale collectie. Niet alleen het kerkje, maar ook de hele sfeer van het dorp is een bezoekje meer dan waard.

Andere EU-Landen, Zwitserland en Noorwegen