PAROCHIESECRETARIAAT THE BOX

Kerkgebouw: Sint-Amanduskerk

Ligging: Marktplaats 2, 8830 Hooglede

​De Sint Amanduskerk van Hooglede is geen monument maar kent wel een lange geschiedenis en herbergt heel wat kunstschatten. De geschiedenis startte zoals op veel plaatsen met een bedehuis en ging verder met de bouw van een romaanse kerk door de monniken van de St.Amandusabdij van Doornik. De kerk werd in 1590 door een brand volledig in de as gelegd. De gotische kerk die haar plaats innam, werd dan weer in de Eerste Wereldoorlog vernield en in de jaren 20 heropgebouwd.

De reden waarom de kerk is opgenomen in deze databank is de interessante oplossing die werd gezocht en gevonden om het parochiesecretariaat uit een naburig herenhuis over te brengen naar de kerk. Het waren Koplamp architecten die deze opdracht tot een goed einde brachten door 2 gestapelde boxen in te schuiven in het kerkvolume, vandaar de naam 'The Box'. De glazen constructie van twee verdiepingen bevat een vergaderruimte en het parochiesecretariaat gekoppeld aan een nieuwe traphal die geïntegreerd werd in een oude bestaande kastruimte. Het gaat om een investering van honderdduizend euro af te betalen over een periode van 10 jaar.