SOCIALE WONINGEN GERHEIDE

Kerkgebouw: Sint-Janskerk

Ligging: Sint-Jansstraat 62, 2490 Balen

Omschrijving

Het moderne kerkgebouw dateert uit de vroege jaren zeventig en is op architecturaal vlak zeer uniek. Het werd ontworpen door Paul Neefs (1933-2009), een exponent van de 'Turnhoutse school' – een groep naoorlogse modernistische architecten. Het gebouw is opgevat als een doos met een halve achthoek als grondplan en een vooruitgeschoven rechthoekig ingangsportaal. Sinds 2014 doet het gebouw niet langer dienst als kerk en werd het tijdelijk gebruikt door een lokale theatervereniging.

De kerkfabriek was de idee van extra sociale woningen in Balen genegen. Bijgevolg kreeg de Molse Bouwmaatschappij (een SHM) het gebouw in 2017 voor 50 jaar in erfpacht aangeboden. De verwervingskost bleef hierdoor laag. Het ontwerp voor de nieuwe invulling werd toevertrouwd aan architect Bartel Jennen van het ontwerpbureau Ardesc.

Architectuur die zich bij het ophouden van de ene functionele bestemming flexibel laat vertalen naar nieuwe functies, wordt als een kwaliteit gezien. Zo liet dit gebouw met betonskelet en invulwanden uit metselwerk zich als een taart in stukken verdelen. De gesloten muur achteraan, waartegen vroeger het altaar stond, werd opengemaakt. Een grote overdekte patio met gaanderij geeft er toegang tot dertien appartementen. De voorbouw met inkom en sacristie, voorziet nu in een centrale doorsteek naar de patio, geflankeerd door een ruime fietsenberging en individuele bergingen.

De dertien kleine appartementen zijn vooral bestemd voor alleenstaanden. Zo bevatten de twee uiteinden van het gebouw elk twee boven elkaar gelegen éénslaapkamerappartementen.

Vlaanderen