WAANDERS IN DE BROEREN

Kerkgebouw: Broerenkerk

Ligging: Achter de Broeren 1-3 8011 VA Zwolle

Omschrijving

In 1465-66 stichtten de dominicanen ten noorden van de oude stadskern  de Broerenkerk met bijhorend klooster. Het klooster sloot in 1580. De kerk werd van 1640 tot 1982 gebruikt voor de protestantse eredienst. In 1983-88 onderging ze een grondige restauratie. Tot 2010 bood ze onderdak aan culturele evenementen. In 2013 werd ze omgevormd tot boekhandel met brasserie en expositieruimte, gericht op totaalbeleving van kunst, cultuur en media. Met succes, 200.000 bezoekers bezochten de handel in de eerste twee maanden. Een constructie van BK Architecten liet de kerkruimte intact en maakte de authentieke architectuur en wandschilderingen dominant. Het winkelmeubilair inspireerden de ontwerpers op een Nederlandse benedictijnermonnik-architect, Dom Hans van der Laan.

Nederland