WELKOMSHUIS HET ANKER

Kerkgebouw: Sint-Bavo

Ligging: Kerkwegel - 9090 Melle - Gontrode

Omschrijving

Het beeld van Gontrode wordt bepaald door de neogotische Sint-Bavokerk uit de 19de eeuw. Men spreekt dan ook van de Roo-kerk.

Zoals voor vele kerken wordt door de lokale parochiegemeenschap naar antwoorden gezocht voor het verminderd gebruik voor de religie. De openstelling van dit kerk gebouw voor niet-liturgische activiteiten (lezingen, concerten, tentoonstellingen … ) werd geïntegreerd in Welkomshuis Het Anker, een VZW die veel aandacht heeft voor vragen uit de buurt, voor ontmoetingen en die ook voor de pastorie een projet plant voor mensen met een zorgvraag.

Voor de transformatie van de kerk is gekozen voor een heel flexibel systeem met meubels in berkenhout. Het gaat om elementen die zowel functioneel zijn, maar ook de grote kerkruimte helpen structureren.  Dit innovatief concept werd uitgewerkt door Ad Random. Een nieuw sanitair blok werd aan de buitenkant van de kerk toegevoegd.

Vlaanderen