ODEON CULTUURHUIS

Zuiderdiep 124
9571 BG 2e Exloërmond
Nederland

Na 10 jaar leegstand werd de gereformeerde kerk in Tweede Exloërmond door een privaat initiatiefnemer die in de pastorie woont,  herbestemd tot muziekschool en cultuurhuis. Het provinciale monument, dat in 1908 midden in de veenkoloniën werd gebouwd, heet nu Odeon Cultuurhuis.

De kerkzaal heeft capaciteit van 125 zitplaatsen. Dat maakt het geschikt voor allerlei extra muzikale activiteiten, zoals feesten, partijen en repetities van culturele gezelschappen. Daarnaast beschikt het Odeon Cultuurhuis over twee oefenruimtes, die verhuurd kunnen worden voor diverse muzikale activiteiten zoals bandrepetities, koor repetities, zelfstudie en studio-opnames. Er vindt een muziekschool onderdak en de kerk is ook formeel erkend als trouwlocatie.

Verschillende subsidie en laagrentende leningen werden gecombineerd om het project mogelijk te maken. De verantwoordelijken voor de transformatie wisten de sfeer en uitstraling van het gebouw ondanks de verbouwingen, goed te behouden.

Nederland